Złożenie wniosku o wzorcowania przyrządów pomiarowych

Wydanie 2; Data wydania: 03.02.2023r.


1.      Logowanie do systemu ŚWITEŹ

 

Wybierz stronę główną systemu Świteź adres: https://switez.gum.gov.pl/

Naciśnij przycisk Zaloguj, a następnie wybierz sposób logowania do systemu.

 

Logowanie przez „węzeł krajowy” oznacza logowanie przez profil zaufany (uwierzytelnianie np. przez bank) lub logowanie przez e-dowód. Logowanie prze certyfikat kwalifikowany wymaga narzędzia do wykonywania tych podpisów – imiennej karty, czytnika kart oraz zainstalowanego programu do weryfikacji podpisów.

Uwaga:

System Świteź, dla bezpieczeństwa przesyłanych danych Klienta, został wyposażony w funkcję automatycznego kończenia sesji po 15 min. bezczynności użytkownika. Tuż przed wylogowaniem, pojawi się stosowny komunikat oraz przycisk z możliwością przedłużenia sesji o kolejne 15 min. Dodatkowo warto zwrócić uwagę, że dowolne kliknięcie w oknie systemu, zeruje licznik automatycznego wylogowania, a czas do wygaśnięcia sesji liczy się od 0.

 

2.      Wybór usługi

Po zalogowaniu wybranym sposobem (np. węzeł krajowy, certyfikat kwalifikowany) ze strony głównej systemu ŚWITEŹ wybierz kafelek „Wzorcowanie ”. 

 


Następnie kliknij na zielony przycisk Załatw sprawę.


3.      Tworzenie usługi

Wybierz jednostkę, do której chcesz skierować wniosek, a następnie zrealizować usługę.

Mając wybraną jednostkę wybierz sposób załatwienia sprawy.


Jeśli chcesz uzupełnić, a następnie wysłać wniosek przez system Świteź naciśnij przycisk Wybierz (Załatw sprawę przez portal). Wybór opcji „Załatw sprawę w urzędzie” umożliwia wypełnienie wniosku, a następnie jego wydruk i dostarczenie do urzędu osobiście lub przesyłką pocztową.

 

Następnie w kroku 3 zaznacz tytuł formularza wniosku oraz naciśnij zielony przycisk Wypełnij elektronicznie.

 

Wypełniając wniosek w górnej części ekranu mamy podgląd na którym kroku wypełniania wniosku jesteśmy oraz widok ile kroków mamy do końca wypełnienia i wysłania wniosku.

 W części dotyczącej Dane wnioskodawcy wybierz typ wnioskodawcy (inna forma prawna, jednostka budżetowa, osoba fizyczna), a następnie uzupełnij lub ewentualnie sprawdź dane, które w przypadku posiadania konta w systemie ŚWITEŹ przenoszą się automatycznie.

Uwaga

Informacje konieczne do wysłania wniosku są oznaczone czerwoną gwiazdką, natomiast należy pamiętać, że podanie wszystkich istotnych informacji w sprawie, zarówno ogólnych jak dotyczących zgłaszanego do wzorcowania przyrządu pomiarowego oraz informacji o sposobie realizacji jest warunkiem sprawnego rozpatrzenia wniosku i znacznie skraca czas realizacji usługi.

Po uzupełnieniu ww. pól możesz nacisnąć przycisk Zapisz kopię roboczą (dostępny na większości kroków). Jeśli chcesz przejść do następnego kroku wypełniania wniosku naciśnij przycisk Dalej.


Po naciśnięciu przycisku Dalej przechodzimy do kroku 2 wypełniania wniosku „Dane dodatkowe” związanego z osobą do kontaktu w sprawie realizacji wniosku.

W polu Informacje dodatkowe można wybrać z listy rozwijalnej sposób dojazdu pracowników oraz wpisać inne informacje w polu Uwagi.

  

Naciśnij przycisk Dalej umożliwiający przejście do kroku 3 wypełniania wniosku „Zgłoszone przyrządy pomiarowe”.

Żeby opisać przyrząd pomiarowy zgłaszany do wzorcowania naciśnij przycisk Dodaj.


Zostaje otwarta karta związana z przyrządem pomiarowym.

 

Wybierz rodzaj przyrządu pomiarowego oraz pozycję z cennika - np. ciśnieniomierz sprężynowy. Wybór dziedziny pomiarowej ogranicza dostępność przyrządów w zakresie wybranej dziedziny, co ułatwia wyszukiwanie. Zwróć uwagę na opis w pozycji cennika „… z akredytacją”. Zapis ten oznacza, że dany urząd / wydział posiada certyfikat PCA na takie wzorcowanie – nie wszystkie laboratoria posiadają taki certyfikat.

Następnie wypełnij pola związane z nazwą handlową przyrządu, oznaczeniem lub nazwą producenta spośród wymienionych na liście, a w przypadku braku oznaczenia wpisz nazwę z ręki.

Wpisz numer fabryczny przyrządu, miejsce wykonania czynności wzorcowania oraz podaj dodatkowe informacje dotyczące przyrządu pomiarowego takie jak: typ przyrządu, numer fabryczny, miejsce wykonywanych czynności oraz inne dodatkowe czynniki wpływające na cenę wzorcowania - jeżeli takie występują.

Aby wprowadzić następny przyrząd pomiarowy np. różniący się tylko numerem fabrycznym możesz skorzystać z przycisku Zapisz i skopiuj.

Aby zapisać dane związane z danym przyrządem pomiarowym i wprowadzić całkowicie nowy przyrząd  skorzystaj z przycisku Zapisz i dodaj nowy.

Jeżeli chcesz zakończyć wprowadzanie na jednym przyrządzie pomiarowym naciśnij przycisk Zapisz i zamknij.

W przypadku wprowadzonego przyrządu pomiarowego po naciśnięciu przycisku 

 masz możliwość wyboru Szczegóły, wówczas możesz sprawdzić wprowadzone dane związane z przyrządem pomiarowym. W przypadku wyboru funkcji Edytuj istnieje możliwość edytowania – naniesienia ewentualnych poprawek do wprowadzonych danych. Jeżeli chcesz usunąć już wprowadzony przyrząd pomiarowy – wówczas wybierz przycisk Usuń.

System umożliwia wprowadzenie kolejnych przyrządów pomiarowych poprzez przycisk Dodaj.

 

Aby dodać przyrządy pomiarowe w trybie hurtowym, użyj przycisku „Dodaj  przyrządy z  pliku”,

następnie wypełnij odpowiednio kartę jak poniżej

 

 

Wskazane na powyższym zrzucie ekranu przyciski posłużą odpowiednio do:
„Wybierz plik” – wyboru pliku z dowolnego nośnika danych z listą przyrządów pomiarowych
- „Szablon arkusza do importu –  użycie tego przycisku umożliwia pobranie  „pustego” pliku Excel z możliwością edycji i zapisu



Podczas importu danych system Świteź  dokonuje walidacji poprawności wypełnienia arkusza.

UWAGA:
Dodanie danych z pliku o konkretnej nazwie może nastąpić jednorazowo.
Aby  dodać  lub zmodyfikować listę przyrządów pomiarowych w pliku wcześniej już użytego, należy mu nadać inną nazwę. Zmiana samej zawartości skutkuje pojawieniem się błędów i niemożnością importu danych. Dotyczy to operacji wykonywanych w obrębie aktualnie procedowanego wniosku.

Przed importem przyrządów pomiarowych z pliku, należy uzupełnić dane na karcie przyrządu.

UWAGA:
Powyżej przycisku „Usuń  plik” widnieje informacja z nazwą pliku, który został dodany do importu, z którego zostaną wczytane dane o przyrządach pomiarowych.

Po pomyślnym imporcie, zawartość pliku pojawi się na liście zgłoszonych do wzorcowania przyrządów pomiarowych.



 Naciśnij przycisk Dalej umożliwiający przejście do 4 kroku wypełniania wniosku „Załączniki”.

System zawiera listę załączników. Wnioskodawca dodaje plik załącznika poprzez przycisk Dodaj plik. System umożliwia dodanie innych załączników niż wymienione i wyświetlone poprzez przycisk Dodaj załącznik. Załącznikiem może być np. kopia poprzedniego świadectwa, kopia przelewu bankowego potwierdzającego opłatę, kopia oświadczania itp. Dodając załącznik określ jego nazwę.

Dodaj i zapisz załączniki, a następnie naciśnij przycisk 

,  za pomocą którego istnieje możliwość wyboru:  Edytuj nazwę wówczas możesz zmienić nazwę dodanego załącznika. W przypadku wyboru funkcji Usuń załącznik istnieje możliwość usunięcia dodanego załącznika. Jeżeli chcesz usunąć załączony plik – wówczas wybierz przycisk Usuń plik.

 

Naciśnij przycisk Dalej umożliwiający przejście do kroku 5 wypełniania wniosku „Oświadczenia”.


Wnioskodawca może wskazać do kontaktu adres e-mail oraz numer telefonu.

W przypadku zaznaczenia „Rezygnacji z doręczenia pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej” – oznacza to, że rezygnujemy z wszelkiej formy komunikacji drogą elektroniczną – sms, e-mail, powiadomienia na e-PUAP. W takiej sytuacji kontakt z urzędem następuje tylko na drodze kontaktu osobistego (wizyty w urzędzie) lub tradycyjnej poczty – w takiej sytuacji trzeba wybrać opcję „odbiór osobisty” lub „odpowiedź listowana na adres”.W przypadku wyboru opcji listownej podaj adres.

Naciśnij przycisk Dalej, po którym następuje przejście do kroku 6 wypełniania wniosku „Termin realizacji i płatność”.

 

Na kroku „Termin realizacji i płatność” istnieje możliwość wyboru innej jednostki realizującej daną usługę w krótszym czasie. Termin ten jest określony orientacyjnie przez system i nie jest wiążący dla obu stron.

Naciśnij przycisk Dalej co umożliwi przejście do kroku 7 wypełniania wniosku „Podgląd”.


Na tym kroku system prezentuje wszystkie informacje wprowadzone w wyniku złożenia  wniosku o wzorcowanie przyrządu pomiarowego.

4.      Podpisanie i wysyłka wniosku

Naciśnij przycisk Dalej co umożliwi przejście do kroku 8 wypełniania wniosku „Podpis
i wysłanie”.


Po wyborze sposobu podpisu jest możliwość podglądu wypełnionego wniosku. W przypadku podpisu profilem zaufanym istnieje konieczność wprowadzenia kodu autoryzacyjnego otrzymanego na telefon.


Po pozytywnej weryfikacji podpisu otrzymujemy w systemie informację Podpis poprawny.


Podpis certyfikatem kwalifikowanym wymaga narzędzia do wykonywania tych podpisów – imiennej karty, czytnika kart oraz zainstalowanego programu do weryfikacji podpisów.

Możesz także przekazać podpisanie wniosku innej osobie – wciśnij przycisk Przekaż do podpisu innej osobie.

Nacisnąć przycisk Wyślij wniosek. System wyświetli poniższą informację. 

5.      Płatność za usługę

 

Wniosek można opłacić tradycyjnym przelewem lub poprzez płatności elektroniczne wywołane z poziomu portalu ŚWITEŹ. W celu wywołania płatności elektronicznej należy kliknąć w ikonę z trzema kropkami po prawej stronie należności, a następnie wybrać odnośnik Zapłać. Aby opłacić wniosek przelewem tradycyjnym należy w tytule przelewu wpisać ID płatności.

 

6.      Informacje dot. historii spawy („Moje sprawy”, „Moje płatności’)

 

Klikając w przycisk Moje sprawy możemy wyświetlić wszystkie sprawy (wnioski) sierowane przez system ŚWITEŹ. Wybierając Moje płatności system wyświetla informacje związane z opłatami dotyczącymi złożonych wniosków.

Do „Moich spraw” można uzyskać dostęp wybierając z menu „Moje e-usługi”, a następnie „Moje sprawy”.

Na ekranie zostają wyświetlone wszystkie wnioski przesłane za pośrednictwem systemu.

 


Po wejściu w szczegóły zostaje wyświetlona historia sprawy.

 

W tym miejscu możesz Dosłać dokumenty, Poprawić wniosek lub Kopiować jako nowy.


Chcąc sprawdzić płatności należy z menu wybrać „Moje e-usługi”, a następnie „Moje płatności”.


 

7.      Masz możliwość otrzymywania powiadomień dotyczących realizowanych spraw poprzez trzy kanały: PORTAL, SMS,  E-MAIL w zależności od rodzaju powiadomienia.


W edycji powiadomienia można ustawić sposób powiadomienia wg potrzeb. Powiadomienia o certyfikatach i świadectwach ustawione są domyślnie w systemie ŚWITEŹ. W edycji powiadomienia możesz dokonać zmiany jego ustawień. Wprowadzone zmiany należy zatwierdzić przyciskiem Zapisz.

Dostęp do ustawień Powiadomień i ich zarządzanie możliwy jest w systemie ŚWITEŹ bezpośrednio poprzez wybór zakładki Ustawienia powiadomień albo w sekcji funkcjonalnej
na stronie systemu.

 


Ostatnia modyfikacja: poniedziałek, 6 lutego 2023, 08:52