Złożenie wniosku o legalizację przyrządów pomiarowych.
Wydanie 2
Data wydania: 13.09.2022 r.
Aktualizacja: 11.01.2023 r.
Wydanie 2
Data wydania: 13.09.2022 r.
Aktualizacja: 11.01.2023 r.
Na stronie głównej portalu (https://switez.gum.gov.pl) wybierz przycisk "Zaloguj się”.
System wyświetli poniższe okno:
Po zalogowaniu dostępna jest opcja wyboru trybu pracy, czyli rodzaju profilu:
a) osoba fizyczna - profil indywidualny podstawowy,
b) firma - profil firmowy – nazwa firmy, upoważnionego podmiotu lub imię i nazwisko
osoby upoważnionej do reprezentowania firmy
Uwaga:
Profile
dostępne są jako tzw. konteksty w postaci rozwijanej listy wyboru.
Zmiana kontekstu
wymaga potwierdzenia. Profile są całkowicie niezwiązane ze sobą.
Procedurę tworzenia profilu firmowego opisuje szczegółowo instrukcja "Tworzenie profilu firmowego".
Wybierz z menu „Prawna kontrola metrologiczna”, a
następnie „Zalegalizowanie przyrządu pomiarowego”
Złożenie wniosku odbywa się w kolejno po sobie następujących krokach.
System Świteź
oferuje dwie ścieżki postępowania:
a) Załatw sprawę przez portal - docelowo używaną przez interesanta - kończy się wyborem rodzaju legalizacji
b) Załatw sprawę w urzędzie - skierowana do interesantów, którzy przyzwyczajeni są do tradycyjnej formy kontaktu z urzędem - kończy się również wyborem rodzaju legalizacji.
Tę ścieżkę przedstawia poniższy zestaw zrzutów ekranu:
Przykład fragmentu wniosku / wydruku przedstawia poniższy zrzut ekranu. Na dalszych stronach znajduje się lista przyrządów pomiarowych stanowiących przedmiot wniosku.
Niezależnie od
wyboru opcji w p. 7, należy
wybrać rodzaj wniosku o legalizację.
Wybór skutkuje uruchomieniem procesu w konkretnym trybie (legalizacja np.
ponowna lub legalizacja statystyczna):
Użyj przycisku „Wypełnij elektronicznie”, aby rozpocząć wprowadzanie danych do elektronicznego formularza wniosku w poszczególnych krokach.
Uzupełnij
podstawowe dane do wniosku o legalizację:
a)
uzupełnianie danych ogólnych; m.in. „Typ legalizacji” (2),
b)
uzupełnienie danych wnioskodawcy (3); m.in. „Typ wnioskodawcy”,
Użyj przycisku „Dalej” (4), aby przejść do kolejnego etapu składania wniosku.
W przypadku wniosku o legalizację statystyczną system poprosi o "Dane dodatkowe":
Korzystając z przycisków dodaj przyrządy pomiarowe:
Po wybraniu przyrządu pomiarowego z listy wyboru „Grupa przyrządów”, pojawią
się w dolnej części formularza dodatkowe opcje, związane ze sposobem wyliczenia
opłaty za czynności urzędu:
Wprowadzanie danych kończy użycie jednego z przycisków u dołu karty:
a) „Zapisz i zamknij” – zapisanie przyrządu i zamknięcie okna dodawania
przyrządów pomiarowych,
b) „Zapisz i dodaj nowy” – zapisanie wprowadzonych danych i otwarcie nowego
(pustego) okna
c) „Zapisz i skopiuj” – zapisanie wprowadzonych danych i otwarcie nowego okna z
danymi z poprzedniego,
Funkcja przydatna, gdy zgłaszamy kilka przyrządów tego samego typu różniących
się np. tylko numerem fabrycznym, przyrządu o takiej samej charakterystyce
metrologicznej,
d) „Anuluj” – zamknięcie okna bez zapisywania
Po uzupełnieniu danych przyrządu (przyrządów) uzyskujemy widok listy wszystkich
wprowadzonych przyrządów pomiarowych
Po uzupełnieniu danych przyrządu (przyrządów) uzyskujemy widok listy wszystkich wprowadzonych przyrządów pomiarowych.
oraz
Dla trybu hurtowego użyj przycisku „Dodaj przyrządy z pliku” (2):
Wskazane na powyższym zrzucie ekranu przyciski posłużą odpowiednio
do:
- „Wybierz plik” – wyboru pliku z dowolnego nośnika
danych z listą przyrządów pomiarowych
- „Szablon arkusza do importu” –
użycie tego przycisku umożliwia pobranie
„pustego” pliku Excel z możliwością edycji i zapisu.
Podczas importu danych system dokonuje
walidacji poprawności wypełnienia arkusza.
UWAGA:
Dodanie danych z pliku o konkretnej nazwie może nastąpić jednorazowo.
Aby dodać lub zmodyfikować listę przyrządów pomiarowych
w pliku wcześniej już użytego, należy mu nadać inną nazwę. Zmiana samej zawartości skutkuje pojawieniem się błędów i niemożnością importu danych.
Dotyczy to operacji wykonywanych w obrębie aktualnie procedowanego wniosku.
Po pomyślnym imporcie listy przyrządów pomiarowych, należy uzupełnić dane na karcie przyrządu:
UWAGA:
Powyżej przycisku „Usuń
plik” widnieje informacja z nazwą pliku, który został dodany do
importu, z którego zostaną wczytane dane o przyrządach pomiarowych.
W przypadku wyboru opcji drugiej (p. 8) "Legalizacja statystyczna przyrządów pomiarowych", system wyświetli adekwatny formularz – krok „Zestawienie przyrządów”:
Użycie przycisku „Dodaj” skutkuje wywołaniem formularza dopisywania przyrządów pomiarowych:
Wybierz przycisk „Dodaj załącznik”, aby dołączyć do wniosku dowolny plik.
Załącznikami
mogą być np. świadectwa legalizacji, deklaracje zgodności, instrukcje obsługi
itp.
Maksymalna wielkość załącznika to 50 MB.
Dodawanie załączników jest opcjonalne, podczas którego każdemu należy nadać unikatową nazwę.
Wybierz sposób kontaktu z urzędem oraz zaznacz opcję dotyczącą przetwarzania danych osobowych (1).
Zestawienie dotyczące jednostki oraz wysokości naliczonych opłat na podstawie wcześniej wprowadzonych przez wnioskującego danych:
Podsumowanie wniosku w celu ostatecznej weryfikacji wprowadzonych danych:
Jeśli dane są zgodne, użyj przycisku „Dalej”.
Uwierzytelnij/podpisz i wyślij wniosek do urzędu/jednostki:
UWAGA:
W
przypadku wybrania opcji podpisu certyfikatem kwalifikowanym, wymagane
jest zainstalowanie bezpłatnej aplikacji ComarchINK. Link
do pobrania programu pojawia się automatycznie w górnej części okna
przeglądarki internetowej.
W przypadku braku posiadania odpowiednich uprawnień do elektronicznego podpisu dokumentów, użyj opcji ”Przekaż innej osobie do podpisu”.
Po pozytywnej weryfikacji podpisu, wyślij wniosek.
Po wybraniu przycisku „Moje płatności” system Świteź przekieruje użytkownika
do listy zobowiązań (1).
Powyżej listy pojawi się również odpowiedni komunikat, ułatwiający dokonanie
płatności (2)
Wskazanie kursorem po prawej stronie linii pozycji wysłanego wniosku, a następnie
kliknięcie na ikonie , spowoduje pojawienie się listy rozwijanej z opcją "Zapłać".
Użyj jej, aby dokonać wpłaty - system przekieruje Cię do strony płatności internetowych:
W zakładce "Moje e-Usługi" -> "Powiadomienia" masz możliwość indywidualnej konfiguracji sposobów otrzymywania powiadomień w odniesieniu do różnych rodzajów powiadomień.
Zmiany
powiadomień mogą docierać do klienta za pośrednictwem trzech kanałów komunikacji:
- PORTAL (system
Świteź - strona www),
-
SMS,
-
E-MAIL
Po wybraniu edycji konkretnego powiadomienia w zakładce "Powiadomienia", masz możliwość edycji kanału komunikacji:
W przypadku zakładki "Powiadomienia certyfikatów" masz możliwość konfiguracji
wyboru kanału komunikacji w sprawach związanych z dokumentami typu: certyfikaty i
świadectwa
Spersonalizowana konfiguracja powiadomień pozwala śledzić postępy procedowania wniosków w indywidualny sposób.
System Świteź pozwala składać wnioski w oparciu o wcześniejsze, archiwalne zgłoszenia.
A tego dokonać, wybierz z menu "Moje e-Usługi" opcję "Moje sprawy"
Odszukaj wniosek (skorzystaj z wyszukiwarki), dotyczący interesującego Cię przyrządu pomiarowego, a następnie wybierz przycisk „Szczegóły”:
Spowoduje
do przejście do szczegółów, a w prawym górnym roku pojawią się trzy przyciski
funkcjonalności:
a) "Doślij
dokumenty" - umożliwia uzupełnienie wniosku o brakujące dokumenty,
b) "Popraw
wniosek" - pozwala poprawić przesłany
wniosek,
c) "Kopiuj
jako nowy" - generowanie nowego wniosku na podstawie już istniejącego
Użyj przycisku zaznaczonego na poniższym zrzucie:
Spowoduje to rozpoczęcie procesu składania wniosku zgodnie z procedurą - (p. 9. Wniosek – dane ogólne).
Funkcja ta jest szczególnie użyteczna, gdy na przykład upłynie okres ważności legalizacji lub należy przeprowadzić badanie metrologiczne, wynikające z harmonogramu sprawdzeń okresowych dla wyposażenia pomiarowego.
UWAGA:
System Świteź, dla bezpieczeństwa przesyłanych danych, został wyposażony
w funkcję automatycznego kończenia sesji po 15
min bezczynności
użytkownika.
Przed wylogowaniem, pojawia się stosowny komunikat oraz przycisk z możliwością przedłużenia sesji o kolejne 15
min. Dowolne kliknięcie w oknie systemu, automatycznie resetuje licznik sesji.